U bent hier: Home / Nieuws / Publicaties / Jaarverslagen / Jaarverslag 2014 / Woord vooraf door de Algemene Directie

Woord vooraf door de Algemene Directie

2014 was een verkiezingsjaar voor het Gewest. Een nieuwe minister werd niet alleen bevoegd voor de informatica van het Gewest maar ook voor de digitalisering. Wij verheugen ons daarover, want wij pleiten al jaren voor het delen van de middelen en gezamenlijk dragen van de informaticaprojecten. Een strategie voor het Brussels Gewest is immers ondenkbaar zonder een ontwikkelingsas voor de informatica. Zoals veel steden en gewesten mag het Brussels Hoofdstedelijk Gewest de opkomst van de 'smart city', die zowel het bestuur als de bewoners ten goede komt, niet negeren.

Het Gewest moet op innovatie en creativiteit mikken om zijn plaats naastbij de welvarende, duurzame grootsteden te verdienen. Dat is het doel van ons Witboek, dat concrete, in de Brusselse realiteit verankerde benaderingen voorstelt om een 'smart' strategie te ontwikkelen.

Gratis wifi of online formulieren aanbieden volstaat niet om 'smart' te zijn. We moeten de digitale technologie ook in het hart van het bestuur integreren om de burger efficiënte, innoverende diensten aan te bieden.

Een hele reeks tools en projecten waar het CIBG aan werkt vormen nu al de puzzelstukken van de 'smart city': het elektronisch loket, de 3D-cartografie, de informatieportalen, de dematerialisering van de procedures, het delen van videobewakingsbeelden, het breedbandnet enzovoort.

Een bestuur dat in de digitale technologie gelooft is een goede start op weg naar de 'smart city'. Maar is de burgers om hun mening vragen niet de beste manier om echt rekening te houden met hun behoeften? Daarom hebben wij het portaal smartcity.brussels gelanceerd, dat de bestaande initiatieven verzamelt en openstaat voor alle ideeën van de Brusselaars. In het najaar van 2015 zullen we ze allemaal samen kunnen bespreken in het kader van een evenement voor het grote publiek.

De dienstverlening aan de burger moet de eerste bekommernis van de openbare besturen zijn. Ze mogen zich niet langer opsluiten in zichzelf. In onze wereld en met een nieuwe generatie die met het Internet is opgegroeid, zijn de openheid en de transparantie van het bestuur een absolute noodzaak.

Robert Herzeele & Hervé feuillien
<p text-align:="" center;"="">Robert Herzeele Adjunct-Algemeen Directeur    Hervé Feuillien Algemeen Directeur