U bent hier: Home / Nieuws / Publicaties / Jaarverslagen / Jaarverslag 2014 / Focus op onze teams

Focus op onze teams

Onze teams

  1. Ministeriële kabinetten

  2. Gewestelijke Overheidsdienst Brussel (GOB)

  3. Leefmilieu Brussel

  4. Haven van Brussel

  5. Dienst voor Brandbestrijding en Dringende Medische Hulp (DBDMH)

  6. Brusselse Gewestelijke Huisvestingsmaatschappij (BGHM)

  7. Vlaamse Gemeensschapscommissie (VGC)

  8. Franse Gemeenschapscommissie (COCOF)

  9. Innoviris

  10. Gemeentebestuur Evere

  11. Gemeentebestuur Jette

  12. Gemeentebestuur en OCMW Vorst

  13. Gemeentebestuur Sint-Joost

  14. Gemeentebestuur Schaarbeek

  15. Politiezone West

1. Ministeriële kabinetten

Ministeriële kabinetten

Zoals na elke verkiezing werden medewerkers van het CIBG gemobiliseerd voor de installatie van de nieuwe ministeriële kabinetten. Deze opdracht werd al vanaf het einde van 2013 voorbereid, om tijdig te kunnen antwoorden op de behoeften van de nieuwe teams van de kabinetten (bijna 530 gebruikers).

Naast de levering van informaticamaterieel (computers, printers enz.) omvatte de installatie ook:

- de uitrol van diensten (Trados, antivirus, onlineback-up en, voor drie kabinetten, Notero, een digitale mailbox voor de digitalisering van alle inkomende en uitgaande post);
- de overschakeling van alle kabinetten naar het gewestelijke e-mailplatform (als voorbereiding van de overgang van de mailadressen naar @gov.brussels)
- de uitrol van een specifieke server in het Gewestelijk Data Center, om bij een storing een vrijwel ogenblikkelijke redundantie te verzekeren.

 

2. Gewestelijke Overheidsdienst Brussel (GOB)Gewestelijke Overheidsdienst Brussel

De GOB is gestructureerd in 7 besturen met in totaal bijna zestig diensten die informaticaondersteuning van onze IT-teams krijgen.

  • Toezicht op de kantoorinformatica, wifi en Voice over IP tijdens de verhuizing van Brussel Fiscaliteit van het CNN-gebouw naar het City Center.
  • Installatie van een beveiligingsoplossing (bitlocker) op alle laptops.
  • Op 1 april 2014 verving de Human Resources-module van de ERP SAP het oude beheerplatform. Ze bestrijkt het volledige HR-proces (opleidingen, evaluatie, evolutie...).
  • In juli werd, nog altijd via SAP, met succes het platform Appolo gelanceerd, dat in een eerste fase de gewestelijke belastingen A (ondernemingen en zelfstandigen) en B (huishoudens) beheert.
  • De prestatie- en beschikbaarheidsniveaus van alle gehoste systemen worden nu gemonitord met een programma van het type BSM (Business Service Monitoring). Men zal dus strengere SLA's (Service Level Agreements) kunnen opstellen en proactiever kunnen optreden door een reeks indicatoren te meten en de technische teams preventief te waarschuwen.
  • De transfer van de servers van de GOB naar het Gewestelijk Data Center werd in de loop van 2014 voltooid.

Een gedeelte van het IT-team concentreert zich uitsluitend op de helpdeskactiviteiten voor de GOB. In 2014 werden meer dan 8.000 incidenten beheerd.

3. Leefmilieu BrusselLeefmilieu Brussel

De verhuizing van de volledige administratie van Leefmilieu Brussel naar een nieuw gebouw werd in het weekend van 11 november 2014 voltooid.

De informatica-aspecten van de operatie vereisten vele maanden voorbereiding. Het IT-team heeft meegewerkt aan de IT- en telecomuitrusting van in totaal 16.725 m² kantoren en de migratie van bijna 600 werkposten.

In de aanloop naar de verhuizing:

  • geleidelijke vervanging van het volledige informaticapark via de e-catalogus van het CIBG (560 laptops voor een bedrag van 1,1 miljoen euro);
  • migratie van de informaticaservers naar het Gewestelijk Data Center (eind augustus 2014);
  • installatie van de IT- en telefonie-uitrusting van het nieuwe gebouw, bekabeling, wifi... (81 vergaderlokalen, 50 wifi-antennes, 96 km kabels op 7 verdiepingen).

In het weekend van de eigenlijke verhuizing:

  • transfer van de volledige IT- en telecominfrastructuur;
  • etikettering van al het over te brengen informaticamaterieel;
  • reiniging van de schermen, muizen en toetsenborden, voor ze in de nieuwe lokalen werden geïnstalleerd;
  • ondersteuning van de medewerkers door het IT-team, om problemen op te lossen en alle vragen te beantwoorden.

4. Haven van BrusselHaven van Brussel

In 2014 begon een nieuwe IT-manager aan zijn opdracht. Er werd samen met Human Resources veel werk verzet om het team aan te vullen.

Vier grote projecten verdienen een vermelding:

  • de uitrol van nieuwe managementsoftware voor ERP (Enterprise Resource Planning) en van SharePoint voor het documentbeheer;
  • de implementatie van Business Intelligence Reporting op Oracle (statistieken van het verkeer op de waterwegen, tonnage vervoerde goederen, goederencategorieën, land van herkomst enz.);
  • de glasvezelverbinding van zeven sites: de zetel van de Haven, het TIR-centrum, twee sluizen, twee bruggen en de Havenkapiteindienst;
  • de verbetering van diverse ondersteunende tools: servicedesk GPLI, dynamisch voorraadbeheer, gebruik van de back-up van het CIBG, infrastructuurmonitoring met Zabbix (en kennisdeling rond dit thema met het team van de DBDMH).

5. Dienst voor Brandbestrijding en Dringende Medische Hulp (DBDMH)

Dienst voor Brandbestrijding en Dringende Medische Hulp

De DBDMH beschikt sinds 20 jaar over een IT-team.

In het kader van het Gewestelijk Data Center werd in september 2014 een derde serversite geopend. Het betreft een lokaal van 30 m² met beveiligde toegang in de kazerne aan de Helihavenlaan.

Het CIBG wordt immers geconfronteerd met een sterk groeiende behoefte aan gegevensopslag, met name voor cruciale diensten zoals onlineback-up, de gewestelijke e-mail, het SAP-platform van de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel, het project voor videobewaking enz.

Ondanks belangrijke uitbreidingswerken hebben de serverlokalen van het CIBG (Kunstlaan en ULB) hun maximale capaciteit vrijwel bereikt.

De nieuwe 'node' vormt een 'redundante driehoek' met de primaire site van het CIBG en de secundaire site bij de ULB. Het netwerk is op glasvezel gebaseerd, een connectiviteitstechnologie die het CIBG volledig beheerst.Société du Logement de la Région de Bruxelles-Capitale

6. Brusselse Gewestelijke Huisvestingsmaatschappij (BGHM)

Het IT-team heeft twee grote werkgebieden:

  • het beheer van het informaticapark (meer dan 150 computers, een twintigtal servers, het netwerk en randapparatuur zoals de telefonie);
  • de introductie van informaticaoplossingen die de opdrachten van de BGHM ondersteunen.

Zo werd de toepassing die de procedure van de unieke inschrijving van kandidaten voor een sociale woning ondersteunt (één enkel formulier voor meerdere openbare vastgoedmaatschappijen - OVM) herschreven met het oog op de fusie van verscheidene OVM's. Deze toepassing wordt in het Gewestelijk Data Center gehost.

In het kader van het streven naar dematerialisering en administratieve vereenvoudiging heeft het team in 2014 ook een oplossing voor elektronisch documentbeheer geïmplementeerd (registratie van post, archieven, werkdocumenten enz.).

Ten slotte zal de BGHM als eerste gebruikmaken van de diensten van de GDI (Gewestelijke Dienstenintegrator), die de maatschappij toegang zal geven tot gegevens uit authentieke bronnen over de kandidaat-huurders. Dit project vereist omvangrijke voorbereidende werkzaamheden en met name de invoering van een plan voor de beveiliging van de informatie.

7. Vlaamse Gemeensschapscommissie (VGC)

Vlaamse Gemeensschapscommissie

Ook hier helpt het IT-team de instelling met haar dagelijkse taken en ontwikkelt het samen met haar oplossingen om de werking te optimaliseren en de opdrachten uit te voeren.

Een van de realisaties van 2014 was het online brengen van 'brussel.opkaart.be'. Deze tool brengt 118 wijken van het Brussels Gewest in kaart. Men kan voor elke wijk statistische gegevens raadplegen (in samenwerking met het Brussels Instituut voor Statistiek en Analyse), informatie vinden over de scholen, de structuren voor de opvang van baby's en kleuters, de culturele centra, de bibliotheken, de sportinfrastructuur, het openbaar vervoer, de types van woningen enz.

8. Franse Gemeenschapscommissie (COCOF)Franse Gemeenschapscommissie

De COCOF beschikt sinds 2002 over een IT-team.

  • 2014 werd gekenmerkt door de voorbereiding van de informatica-integratie van de site van CERIA (Anderlecht) onder toezicht van de IT-manager van de COCOF.

Men rekruteert momenteel een projectleider die de IT-manager zal helpen bij zijn taken: het IT-team ter plekke leiden en het volledige informaticabeheer van de site verzekeren.

  • In samenwerking met het IT-team van de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel werd ook de volledige boekhouding van de COCOF naar het SAP-platform gemigreerd.

9. InnovirisInnoviris

Innoviris is het Brussels Instituut voor Onderzoek en Innovatie. Het bevordert en ondersteunt technologische innovatie door middel van de financiering van wetenschappelijke onderzoeksprojecten van ondernemingen en organismen in het Brussels Gewest.

Sinds 2011 heeft Innoviris een IT-manager, die dit jaar versterking kreeg van een IT-technicus.

Het boekjaar 2014 werd gekenmerkt door de verhuizing van Innoviris van het Domein Latour de Freins naar de Charleroisesteenweg. Ons team heeft alle informatica-aspecten van de verhuizing verzorgd. Ze werd in mei 2015 voltooid en was meteen een gelegenheid om de structuren van Innoviris, Atrium en Impulse onder een dak te verzamelen en dus de onderlinge interacties te versterken.

10. Gemeentebestuur EvereGemeentebestuur Evere

Op 20 september 2014 brak brand uit op de benedenverdieping van het gemeentehuis van Evere. Het serverlokaal liep rookschade op. Resultaat: de gemeente en het OCMW beschikten niet langer over telefoon, toegang tot e-mail en tot de toepassingen voor de werking van de diensten.

  • De technische teams van het CIBG boden snel hulp. Om zonder tijdverlies te antwoorden op de behoeften van de bevolking (telefonisch onthaal, aflevering van documenten enz.) werden de belangrijkste toepassingen hersteld dankzij hun hosting in het Gewestelijk Data Center.
  • Een medewerker van het CIBG trad gedurende enkele maanden op als IT-manager ad interim, tot de IT-infrastructuur weer 100% operationeel was.
  • Er werd een aanwervingsprocedure gestart om vanaf 2015 over een voltijdse IT-manager voor de informatica van de gemeente en het OCMW van Evere te beschikken.

11. Gemeentebestuur JetteGemeentebestuur Jette

In 2014 werd het IT-team versterkt met het oog op een informaticasynergie tussen de gemeente en het OCMW.

  • Na een vergelijkende analyse van verschillende oplossingen implementeerde het team een nieuw open source platform voor de invoer en het beheer van incidenten (helpdesk Jet'Help). De helpdesk beheert gemiddeld ongeveer 2.000 incidenten per jaar. Men heeft nieuwe gebruikersvriendelijke formulieren ontwikkeld. Sommige velden worden automatisch ingevuld, wat de invoer voor de gebruikers vergemakkelijkt.
  • In samenwerking met het team van het CIBG heeft de gemeente bovendien in februari een gloednieuwe website gelanceerd. Hij speelt in op de nieuwe gebruiken van de 'internetconsumptie', want hij is 'responsief' en past zich dus aan elke schermafmeting aan (smartphone, tablet, pc).

12. Gemeentebestuur en OCMW VorstGemeentebestuur en OCMW Vorst

In 2014 werd in Vorst een IT-manager aangeworven. De concrete gevolgen van zijn nieuwe taken zullen pas in de volgende maanden merkbaar worden.

  • Het gebouw van het gemeentebestuur wordt momenteel gerenoveerd. Het personeel is naar tijdelijke lokalen verhuisd en de volledige informatica-infrastructuur is aangepast.
  • De IT-manager werkt aan het opstellen van een richtplan. Dit document identificeert alle informaticabehoeften van de gemeente en het OCMW, evalueert de bestaande oplossingen en stelt toekomstige benaderingen met onder meer resourcedeling voor.

13. Gemeentebestuur Sint-JoostGemeentebestuur Sint-Joost

Het gemeentebestuur van Sint-Joost beschikt sinds 2006 over een IT-manager.

  • Zij levert haar knowhow in het beheer van de informatica-infrastructuur en de informatica-aspecten die het bestuur nodig heeft om zijn taken uit te voeren.
  • Zij is ook het aanspreekpunt voor nieuwe informatica-initiatieven en de uitwisseling van ervaringen en van 'best practices' met andere openbare actoren (via het netwerk van de CIBG-IT-managers). Dit maakt het mogelijk het informaticalandschap van het Gewest te homogeniseren en krachtige tools voor te stellen. Een van de doelstellingen is de resourcedeling van tools, platformen en diensten ten voordele van het bestuur en van de burger.

14. Gemeentebestuur SchaarbeekGemeentebestuur Schaarbeek

De gemeentediensten werken sinds 2002 samen met het IT-team. Het team houdt toezicht op het dagelijkse beheer van de informatica en op de implementatie van nieuwe projecten.

  • In 2014 werd een richtplan opgesteld waarmee de gemeente duidelijk voor de 'smart city' kiest. Einde april werd ze trouwens een van de 21 finalisten van de wedstrijd Mayors Challenge van de Bloomberg Philantropies Foundation, die steden bekroont die innoverende oplossingen voor stedelijke problemen toepassen.
  • In november werden in het gemeentehuis en op het Colignonplein 14 toegangspunten van het gratis wifinetwerk URBIZONE in gebruik genomen.

15. Politiezone West

Politiezone West

De ZPZ 5340 bestrijkt het grondgebied van de gemeenten Ganshoren, Jette, Koekelberg, Molenbeek en Sint-Agatha-Berchem. Dit is de eerste politiezone die gebruikmaakt van de diensten van een IT-manager. Hij ging in de loop van 2014 aan het werk.

Aangezien de politiezone als eerste in het gewestelijke platform voor videobewaking is gestapt, heeft de IT-manager in eerste instantie in samenwerking met de teams van het CIBG de uitrusting operationeel en compatibel met de gekozen technologie gemaakt. De congruentie van de gekozen oplossingen werd met verscheidene testcampagnes geverifieerd.