U bent hier: Home / Nieuws / Publicaties / Jaarverslagen / Jaarverslag 2014 / Dienstverlening aan de burger

Dienstverlening aan de burger

De afgelopen kwarteeuw heeft de technologie de relatie tussen het bestuur en de burger ingrijpend gewijzigd. We verwachten van de openbare diensten niet alleen dat ze online zijn, maar ook dat ze onze vragen efficiënt en transparant behandelen, altijd eenvoudiger, op maat, steeds sneller en betrouwbaarder. De 'smart city' stelt de digitale tools daarom ten dienste van de burger, met name in termen van e-government en informatie.
  1. IRISbox

  2. NOVA

  3. Gewestelijk Portaalsite be.brussels

1. IRISbox

IRISbox

Het elektronisch loket van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zal in 2016 zijn 10de verjaardag vieren.

De 19 gemeenten en een tiental gewestelijke besturen zijn op IRISbox aanwezig en bieden meer dan 300 formulieren online aan.

  • De burger moet voor officiële documenten niet langer naar het gemeentehuis. Meer dan een computer met internetverbinding, zijn elektronische identiteitskaart en zijn pincode heeft hij niet nodig. Een uittreksel uit de geboorteakte, de gezinssamenstelling, een bewonerskaart, een overlijdensakte, een bewijs van leven of van woonst... alles kan online worden aangevraagd.
  • Ook de bedrijven en de vrije beroepen hebben toegang tot online formulieren en administratieve formaliteiten.
    • De architectenbureaus krijgen UrbIS®©-licenties voor de gewestelijke cartografische tools.
    • De gemeentebesturen van Anderlecht en Brussel-Stad aanvaarden overlijdensaangiften die door begrafenisondernemers online worden ingestuurd.
    • De nieuwste versie van IRISbox, die eind januari 2014 online is gekomen, omvat een gedeelte ‘bedrijven’ voor het beheer van de aanvragen die door bedrijven worden ingediend.

In 2014 werden 27.000 documenten via IRISbox besteld. Bij de lancering in 2006 waren dat er... 131!

72.000 gebruikers zijn bij IRISbox geregistreerd. Alleen al in 2014 steeg hun aantal met 20.000.

Binnenkort zouden de 'intelligente' formuleren hun intrede moeten doen, zodra het project rond de Gewestelijke Dienstenintegrator operationeel is.

www.irisbox.brussels

NOVA2. NOVA

NOVA is het transversaal IT-platform voor het beheer van stedenbouwkundige en milieuvergunningen. Het is gemeenschappelijk voor alle gebruikers (lokale en gewestelijke besturen), een mooi voorbeeld van resourcedeling voor een beter beheer en, binnen het kader van de 'smart city', een betere dienstverlening aan de burger.

  • NOVA versnelt de procedures voor het afgeven van vergunningen en voorkomt dat identieke informatie meer dan eens moet worden ingevoerd.
  • Met zijn elektronische identiteitskaart en een code die hij bij de indiening van zijn aanvraag ontvangt, kan de burger zijn dossier online volgen. Een laatste wettelijk obstakel staat echter de rechtstreekse online-indiening van dossiers in de weg.
  • Sinds het einde van juni 2014 zijn de 19 gemeenten van het Gewest op NOVA aanwezig voor de stedenbouwkundige vergunningen. 15 van de 19 gemeenten gebruiken het platform ook voor de milieuvergunningen.
  • Sinds zijn lancering heeft NOVA 543.000 dossiers (stedenbouwkundige vergunningen, verkavelingsvergunningen en milieuvergunningen) beheerd, wat overeenkomt met bijna 645.000 documenten en 423.000 aanverwante stukken (plannen, bijlagen enz.).
  • In 2014 werd de website stedenbouw.brussels ongeveer 30.000 keer geraadpleegd.

3. Gewestelijk Portaalsite be.brusselsGewestelijk Portaalsite be.brussels

Deze portaalsite is de virtuele toegangspoort tot alle officiële informatie m.b.t. het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

De drietalige info (Nederlands, Frans en Engels) is rond 5 thema's gestructureerd:

  • Wonen in Brussel;
  • Werken en Ondernemen;
  • Mobiliteit en Transport;
  • Onderwijs en Vorming;
  • Cultuur, Toerisme en Vrije Tijd.

De updates van het portaal worden door een bij het CIBG ondergebrachte contentmanager gecoördineerd. Een twintigtal contentpartners (de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel en de brandweer) voegt informatie toe en past ze aan volgens het editoriale en redactionele charter.

  • De nieuwe bevoegdheden die het Gewest in het kader van de 6de Staatshervorming heeft ontvangen hebben updates van de vorm en inhoud van de pagina's van het portaal noodzakelijk gemaakt.
  • Door de verandering van de URL van het portaal in be.brussels moesten alle interne links en de referentiëring van het portaal worden aangepast.
  • Aanpassing van een groot aantal pagina's en e-mailadressen na de naamsverandering van het Ministerie: Gewestelijke Overheidsdienst Brussel - GOB.

In 2014 kreeg het portaal meer dan 1,3 miljoen bezoeken en werden 2,8 miljoen pagina's bekeken! In 7 van de 10 gevallen was het een eerste bezoek aan be.brussels