U bent hier: Home / Nieuws / Publicaties / Jaarverslagen / Jaarverslag 2014

Jaarverslag 2014

2014 was een verkiezingsjaar voor het Gewest. Een nieuwe minister werd niet alleen bevoegd voor de informatica van het Gewest maar ook voor de digitalisering. Wij verheugen ons daarover, want wij pleiten al jaren voor het delen van de middelen en gezamenlijk dragen van de informaticaprojecten. Een strategie voor het Brussels Gewest is immers ondenkbaar zonder een ontwikkelingsas voor de informatica. Zoals veel steden en gewesten mag het Brussels Hoofdstedelijk Gewest de opkomst van de 'smart city', die zowel het bestuur als de bewoners ten goede komt, niet negeren. Verder lezen

Dienstverlening aan de burgers

De afgelopen kwarteeuw heeft de technologie de relatie tussen het bestuur en de burger ingrijpend gewijzigd. We verwachten van de openbare diensten niet alleen dat ze online zijn, maar ook dat ze onze vragen efficiënt en transparant behandelen, altijd eenvoudiger, op maat, steeds sneller en betrouwbaarder. De 'smart city' stelt de digitale tools daarom ten dienste van de burger, met name in termen van e-government en informatie.  Verder lezen

Onderwijs

De school van vandaag moet niet alleen de nieuwe informaticatools integreren maar ook de burger van morgen voorbereiden op de uitdagingen van de digitale samenleving. In een eerste fase heeft het CIBG de scholen uitgerust met materieel. Nu antwoordt het op de toenemende behoefte aan bandbreedte door de scholen aan te sluiten op het breedbandinternet. Dit is een van de paradepaardjes van smartcity.brussels.  Verder lezen

Onderwijs

Resourcedeling

De projecten die in dit hoofdstuk worden besproken zijn schoolvoorbeelden van de resourcedeling van platformen en diensten. Het CIBG spoort al vele jaren lang zo veel mogelijk actoren aan om samen in plaats van op eigen houtje informaticaprojecten uit te voeren. Dat spaart geld uit voor de openbare financiën en bevordert de efficiëntie... Verder lezen

Een "smart" gewest

Een smart gewest

Het concept 'smart city' vindt meer en meer ingang. Ook in het Brussels Gewest. De Regering heeft het belang ervan trouwens herhaaldelijk aangestipt in haar regeerakkoord. Het CIBG heeft in zijn witboek de weg naar de 'smart region' al uitgestippeld. Experts, politieke mandatarissen en economische actoren hebben tijdens de Brussels Smart City Summit op 3 juni 2015 een 'smart' strategie besproken.  Verder lezen

Focus op onze IT-teams

Teams van informatici werken al een kwarteeuw 'in situ' voor een reeks Brusselse openbare actoren. Ze verzorgen de coherentie tussen de informaticatools die de opdrachten van de lokale en regionale besturen ondersteunen. Bij wijze van illustratie beschrijven we in dit hoofdstuk enkele van de opvallendste informatica-evenementen van 2014 bij deze instellingen. Verder lezen