IRISbox, het elektronisch loket van de besturen
IRISbox is het elektronisch loket van de besturen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Het vereenvoudigt de administratieve formaliteiten voor burgers, bedrijven en besturen.
Beschikbaar in alle Brusselse gemeenten
IRISbox is beschikbaar in de 19 gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (Anderlecht, Oudergem, Sint-Agatha-Berchem, Brussel, Etterbeek, Evere, Vorst, Ganshoren, Elsene, Jette, Koekelberg, Sint-Jans-Molenbeek, Sint-Gillis, Sint-Joost-ten-Node, Schaarbeek, Ukkel, Watermaal-Bosvoorde, Sint-Lambrechts-Woluwe en Sint-Pieters-Woluwe). Burgers en bedrijven kunnen hun documenten 24 uur per dag en 7 dagen per week online raadplegen.
Een afspraak maken via IRISbox
Het is ook mogelijk om in enkele klikken een afspraak te maken via IRISbox. Daarvoor is het volgende vereist:
- een elektronische identiteitskaart (eID) met de pincode,
- een elektronische identiteitskaartlezer,
- de software eID Viewer.
Aanmelden is eveneens mogelijk via de mobiele app Itsme, met een vijfcijferige code of een vingerafdruk.
Aanvraag van gezinssamenstelling
- De volgende documenten zijn beschikbaar op IRISbox: Uittreksels van akten (geboorte, huwelijk, echtscheiding, overlijden) of uit het strafregister, attesten (leven, gezinssamenstelling, woonplaats, nationaliteit), reservering van een deel van de openbare weg, bewonerskaart/parkeerkaart, aangifte van adreswijziging;
- Aanvragen voor terugbetaling, voor vrijstelling of spreiding van betaling van de gewestbelasting bij de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel.
IRISbox maakt het mogelijk administratieve procedures te vereenvoudigen en tijd te winnen waarbij de uitwisselingen perfect traceerbaar blijven. Burgers kunnen officiële documenten aanvragen of formaliteiten vervullen vanaf hun computer, zonder zich te moeten verplaatsen. Enkele klikken volstaan om de hele procedure te doorlopen.