U bent hier: Home / Nieuws / Publicaties / Jaarverslagen / Jaarverslag 2013 / Woord vooraf door de Algemene Directie

Woord vooraf door de Algemene Directie

Al bijna een kwarteeuw ondersteunt en stimuleert het CIBG de digitale ontwikkeling van de gewestelijke en plaatselijke besturen van het Brusselse Gewest. De burgers, ondernemingen en overheidsdiensten verwachten dat het Gewest efficiënt functioneert, dat het de uitdaging van de innovatie en creativiteit durft aan te gaan.
"Smart Region" is het thema dat ons de komende jaren bezighoudt. Dit thema stond ook centraal in ons Witboek, het document dat we traditiegetrouw publiceren op de vooravond van de gewestverkiezingen. Die uitgave dient bovendien als roadmap voor de ontwikkeling van de technologieën waarvoor het CIBG verantwoordelijk is.
Hoog tijd dat er strategische knopen worden doorgehakt om de weg van de Smart Region in te slaan. Het heeft weinig zin om op de informaticalauweren van het Gewest te gaan rusten. Integendeel, we moeten op het geleverde werk voortbouwen om de digitale dienstverlening aan burgers, ondernemingen en besturen te stimuleren en het imago van het Gewest een boost te geven.
Middelen rationaliseren en IT-projecten delen - de kern van de opdracht en visie van het CIBG - dat is de rode draad in de zeven pijlers die essentieel zijn om onze uitdagingen het hoofd te kunnen bieden. In die lijn heeft het CIBG daarom in 2013 de volgende projecten opgestart, uitgebouwd of afgerond:
Alleen met een totaalaanpak kunnen we Smart.Brussels waarmaken. Het CIBG heeft al bewezen dat het de diverse componenten van het Gewest achter innoverende projecten kan scharen. Het Centrum is dan ook goed gewapend om deze nieuwe fase in de modernisering van de structuren te realiseren en een moderne relatie tussen burgers, ondernemingen en besturen tot stand te brengen.
Maar dat initiatief kunnen we niet alleen bolwerken. Ook andere gewestelijke overheidsspelers zetten innoverende projecten in de steigers. Het ligt voor de hand dat we met hen moeten samenwerken om het Gewest te verankeren in het digitale tijdperk, ten dienste van iedereen.
Hervé Feuillien Directeur-generaal Robert Herzeele, Adjunct-directeur-generaal
Hervé Feuillien Directeur generaal Robert Herzeele, Adjunct-directeur-generaal