U bent hier: Home / Nieuws / Publicaties / Jaarverslagen / Jaarverslag 2013 / Resourcedeling

Resourcedeling

  1. Gewestelijk Data Center

  2. Gewestelijk camerabewakingsplatform

  3. IRISnet, glasvezelnetwerk

  4. BOS

  5. Gewestelijke dienstenintegrator

  6. Open UrbIS-data

  7. E-catalogus

Gewestelijk Data Center1. Gewestelijk Data Center

De instellingen in het Gewest herbergen een indrukwekkend aantal zalen of lokalen met servers die niet altijd aan de veiligheidsnormen voldoen of optimaal presteren. Die verscheidenheid aan technologieën is duur, bemoeilijkt het beheer en het onderhoud en beperkt de bezuinigingsmogelijkheden (vooral dan energiebesparing).

Met de huidige technologie kunnen data gemakkelijk opgeslagen worden op een gedeelde, betrouwbare en beveiligde infrastructuur die per definitie schaalvoordelen oplevert. Daarenboven kunnen de data veilig en snel worden uitgewisseld dankzij het gewestelijk glasvezelnetwerk IRISnet.

Het bestaande datacenter van het CIBG is volgens dat model opgebouwd. Verschillende besturen hebben hun infrastructuur al in dat Center geconsolideerd, meer bepaald de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel (GOB) en Leefmilieu Brussel.

  • In maart 2013 gaf de Brusselse Regering het CIBG de opdracht om marktonderzoek te verrichten inzake potentiële partners, de optimale site voor een nieuw Gewestelijk Data Center (GDC) te definiëren, het meest voordelige gebruiksscenario voor te stellen en een financieringsmodel uit te werken.
  • In december 2013 gaf de Regering haar goedkeuring aan het principe van een coöperatieve vennootschap met overheidspartners waarin het Gewest en het CIBG oprichtende aandeelhouders zouden zijn.

Het CIBG heeft nu de taak om de statuten van die vennootschap te finaliseren, met potentiële partners te onderhandelen en het advies van het Instituut voor de Nationale Rekeningen te vragen.

Het toekomstige GDC zal een site runnen om onder meer de volgende datacenterdiensten te kunnen aanbieden:

  • Facility as a service (FAAS);
  • Infrastructure as a service (IAAS);
  • Platform as a service (PAAS);
  • Software as a service (SAAS).
     

Videoberscherming2. Gewestelijk camerabewakingsplatform

Het CIBG werkte een project uit om de beelden van bewakingscamera's te delen. Dat gewestelijke camerabewakingsplatform is niet alleen bedoeld om de openbare veiligheid te verbeteren, maar maakt het ook mogelijk om de hulpdiensten doeltreffender in te zetten bij grotere incidenten.

In haar besluit van 18 april 2013 gaf de Regering het CIBG de opdracht om de opportuniteit en technische, juridische en budgettaire haalbaarheid van een gezamenlijke, gewestelijke camerabewakingsoplossing te onderzoeken en te analyseren.

  • In juni 2013 bracht een delegatie van burgemeesters en hoofden van politiezones, in het gezelschap van het CIBG, een bezoek aan het controlecentrum van de prefectuur van Parijs, een pionier op dat vlak.
  • Tussen augustus en december stelde het CIBG een stand van zaken op en sprak het Centrum met potentiële partners (zoals de MIVB, de politiezones, Mobiel Brussel, de Haven van Brussel, de DBDMH, het administratief arrondissement Brussel-Hoofdstad, de gemeentes enz.) om naar hun respectieve noden te peilen.
  • Er werd een uitvoerig verslag aan de Regering voorgelegd, die op 27 maart 2014 het CIBG de opdracht gaf om het project uit te voeren en daarvoor een budget van € 2 miljoen vrijmaakte. De volledige implementering zou drie jaar duren.
     

IRISnet3. IRISnet, glasvezelnetwerk

IRISnet, dat is het gewestelijke glasvezelnetwerk.

Bij de openbare aanbesteding van 2012 werd Mobistar aangesteld als opdrachtnemer voor de uitrol en het beheer van de infrastructuur en de telecomdiensten.

Zoals gepland wordt het net uitgebaat binnen een coöperatieve vennootschap met beperkte aansprakelijkheid (CVBA), waarbij opdrachtnemer Mobistar de operationele aansprakelijkheid draagt.

Eind 2013 wijdde het CIBG een van zijn Katernen aan IRISnet onder de titel "De ruggengraat van een Smart Region". Het Katern blikt terug op het ontstaan van het net, stelt de CVBA voor en schetst de vooruitzichten. U kunt het Katern downloaden op de site van het CIBG.

Het CIBG focust op zijn rol als toezichthouder, namens de opdrachtgevers, op de goede uitvoering van de opdracht, net als op de efficiëntie en de prijzen van de verleende diensten, en waakt als aandeelhouder van de CVBA over de correcte werking ervan.

In 2013 realiseerde de CVBA de overstap naar het Unified Communication-platform voor de vaste telefonie en breidde het IRISnet uit met 36 extra sites via optische vezel.

De CVBA bracht de infrastructuur ook op multiple 10 Gbps op basis van de MPLS-technologie (MultiProtocol Label Switching)Any-to-Any. Aangesloten sites kunnen dankzij deze technologie onderling communiceren zonder beperkingen op de bandbreedte, nieuwe diensten aanbieden en van een grotere bandbreedte (100 Gbps) gebruikmaken. Parallel daaraan bleek het aantal aan te sluiten sites veel groter dan geraamd: 1.600 sites in plaats van de oorspronkelijke 831 getelde sites.

In 2013 werd de aanzet gegeven voor een Memorandum of Understanding tussen het CIBG, het kabinet Grouwels, de MIVB, de Haven van Brussel en Brussel Mobiliteit. Dat memorandum betreft het delen van nieuwe investeringen in netwerkinfrastructuren en de optimalisering van de ongebruikte capaciteit.
 

BOS4. BOS

BOS is een platform voor het elektronisch secretariaat van alle vergaderingen of bijeenkomsten (regering, gemeenteraad, OCMW, politiezone enz.).

Vergaderingen plannen en beheren verloopt veel vlotter dankzij dat platform. Gebruikers kunnen bijvoorbeeld de voorbereidende documenten inkijken en valideren, zelfs op afstand.

  • De eerste versie van BOS was alleen voor de gemeentes bestemd. Ze werd in 2010 geproefdraaid in Sint-Agatha-Berchem. Intussen maken elf andere gemeentes gebruik van het platform om hun gemeenteraden te beheren: Anderlecht, Oudergem, Etterbeek, Evere, Ganshoren, Elsene, Jette, Sint-Jans-Molenbeek, Sint-Gillis, Sint-Joost-ten-Node en Watermaal-Bosvoorde. Bijna 1.200 zittingen en 120.000 dossiers werden op het platform behandeld.
  • Daarna werd een versie 2 van BOS ontwikkeld om ook de vergaderingen van andere instellingen te beheren, zoals de OCMW's, de politiezones, de Brusselse Regering. Het OCMW van Sint-Agatha-Berchem nam de rol van testgebruiker op zich. BOS werd aangepast volgens de opmerkingen van dat OCMW. In het tweede kwartaal 2014 wordt het platform binnen het OCMW van Sint-Gillis geïmplementeerd, waar het geleidelijk de oude versie zal vervangen.
  • Een bijkomend onderdeel van BOS, tot slot, staat in voor de elektronische uitwisseling van documenten tussen de gemeentes, OCMW's en de gewestelijke voogdij-overheid.
  • BOS ligt volledig in de lijn van de nagestreefde dematerialisering van de procedures en past in het kader van zowel het Smart.Brussels-project als de Green IT, waarmee het Gewest zijn ecologische voetafdruk wil verkleinen. Op die manier werden meer dan 700.000 vellen papier bespaard en was er veel minder gemotoriseerd verkeer tussen de plaatselijke overheden en de gewestelijke voogdij-instantie.
     

Gewestelijke dienstenintegrator5. Gewestelijke dienstenintegrator

Op 4 juli 2013 keurde de Brusselse Regering een voorontwerp van ordonnantie goed voor de oprichting van een Gewestelijke Dienstenintegrator (GDI).

Een dienstenintegrator is een "instantie die diensten ontwikkelt en invoert om de elektronische data-uitwisseling tussen instanties mogelijk te maken en die, in haar hoedanigheid van derde vertrouwenspersoon, toeziet op de naleving van de veiligheid van de gegevens en op de bescherming van persoonlijke gegevens". Doel: de administratieve taken en druk voor de burgers en ondernemingen verlichten dankzij de bevordering van de inzameling van en de gecoördineerde toegang tot authentieke gegevens.

In de praktijk neemt het CIBG die taak al op zich binnen het Gewest. Het Centrum organiseert immers de toegang tot authentieke bronnen zoals de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid, het Rijksregister of Digiflow. Onze platformen IRISbox, NOVA of BOS vallen ook onder die categorie.

Het voorontwerp kreeg een gunstig advies van de Economische en Sociale Raad van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (19.09.2013) en van de Privacycommissie (begin 2014). Het Parlement heeft het ontwerp van ordonnantie van de GDI goedgekeurd in april 2014.
 

UrbIS6. Open UrbIS-data©®

Dankzij een speciale interface op zijn website breidde het CIBG de gratis toegang tot de UrbIS-kaartgegevens uit in 2013.

Deze uitbreiding past in de vrijmaking van de publieke gegevens, de zogenaamde "open data", die daarmee voor iedereen toegankelijk, bruikbaar en bewerkbaar worden.

Om die toegankelijkheid in goede banen te leiden, werkten het CIBG en Brussel Mobiliteit een open licentie uit die op de licentie van Etalab gebaseerd is en aan de Belgische juridische context werd aangepast. De meeste UrbIS-gegevens (met uitzondering van de kadastergegevens) en een reeks data van Brussel Mobiliteit kunnen sinds het tweede kwartaal van 2013 gratis gedownload worden binnen dat juridische kader. Vorig jaar werden er meer dan 7.600 downloads geregistreerd, dat is 87% meer dan in 2012.
 

E-catalogus7. E-catalogus

In het kader van zijn opdrachten organiseert het CIBG gezamenlijke overheidsopdrachten, meer bepaald voor computermateriaal. Een online versie van de aankoopcatalogus is beschikbaar voor ongeveer 120 aangesloten Brusselse besturen en instellingen.

Deze catalogus:

  • kan dankzij de schaalvoordelen aantrekkelijke prijzen voorstellen, waardoor de overheden op hun informaticabudget kunnen besparen;
  • sluit aan op de administratieve vereenvoudiging voor besturen. De catalogus wordt beheerd op grond van een openbare aanbesteding bij erkende leveranciers namens en voor rekening van de besturen die daartoe de opdracht geven aan het CIBG. Besturen hoeven al die stappen dus niet langer zelf te regelen.

In 2013 bestelden het CIBG en zijn klanten voor € 8 miljoen aan materiaal en diensten via de e-catalogus.