U bent hier: Home / Nieuws / Publicaties / Jaarverslagen / Jaarverslag 2013 / Mobiel

Mobiel

Fix My Street1. App "Fix My Street"

Op 30 april 2013 werd de app Fix My Street gelanceerd in samenwerking met Brussel Mobiliteit. Met deze app kunnen burgers via één enkel elektronisch contactpunt alle problemen in de openbare ruimte aan het bestuur melden: gaten in het wegdek, beschadigde trottoirs, vervaagde markering, beschadigd wegdek enz.

  • Elk incident wordt gegeolokaliseerd en er kan een foto meegestuurd worden.
  • Gebruiksgemak: de melder hoeft zich niet af te vragen welke instantie bevoegd is (gemeente of gewest). Hij verstuurt zijn bericht en het back office stuurt dat door naar de bevoegde instantie.
  • Met deze app kan men de evolutie van het incident volgen en per mail op de hoogte blijven van de uitgevoerde werkzaamheden.
  • Momenteel telt de app bijna 300 "professionele" gebruikers, meer bepaald gemeentelijke stedenbouw- en netheidsdiensten, gewestelijke inspecteurs, nutsmaatschappijen, wegenbeheerders enz.
  • In het eerste jaar werden er bijna 8.000 incidenten gemeld via de app. Bijna 60% daarvan werd al opgelost. De afhandeling van de overige incidenten hangt soms af van grotere werkzaamheden, van nutsmaatschappijen of ze vallen buiten het toepassingsgebied (gevels, privé-eigendommen enz.).

De 19 gemeentes werken mee aan Fix My Street. Momenteel beperkt Jette zich liever tot een gebruik voor professionals (wegendienst, inspecteurs enz.).

In het tweede kwartaal van 2014 werd een nieuwe versie van Fix My Street geïntroduceerd. De app werd aangepast aan de opmerkingen van gebruikers via de App Store, Android Market en de sociale media. Problemen met de straatverlichting en verkeersborden werden aan de incidentenlijst toegevoegd.

be.brussels2. Gewestelijke mobiele app "be.brussels"

De app "be.brussels", eind 2012 voorgesteld op de jaarlijkse conferentie van het CIBG, neemt een deel van de informatie van het gewestportaal over. Het gaat voornamelijk om details over de bezienwaardigheden: musea, gebouwen, gemeentehuizen, sportinfrastructuur, pleinen en straten, administratieve instellingen enz.

Een gemengd team van CIBG-medewerkers en externe consulenten werkten samen aan deze app. Het team koos voor een ontwikkelingsplatform dat het mogelijk maakte om de app "be.brussels" tegelijk voor iPhone en voor Android te lanceren.