U bent hier: Home / Nieuws / Publicaties / Jaarverslagen / Jaarverslag 2013 / CIBG Inside

CIBG Inside

  1. Onze teams in andere instellingen

  2. Nieuw logo

  3. Nieuwe website

  4. De sociale media

  5. Dematerialisering van de procedures

  6. Green IT

  7. Balanced Scorecard

IRISteam1. Onze teams in andere instellingen

In het kader van het resourcedelingbeleid van het CIBG werd de vzw IRISteam opgericht, die verschillende gewestelijke instellingen de mogelijkheid biedt om informatica-resources te gebruiken volgens hun behoeften.

Steeds meer overheidsbesturen maken van die mogelijkheid gebruik omdat ze een erg flexibel beheer vertegenwoordigt.

Zo staan de informatici van het CIBG in voor de informatica van de gemeentebesturen van Sint-Agatha-Berchem, Jette, Sint-Joost en Schaarbeek, van Leefmilieu Brussel, van de VGC, Innoviris, COCOF, de Haven van Brussel, de DBDMH en van de BGHM.

Het CIBG verzorgt ook de technische IT support en HR-support van de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel.

Meer informatie vindt u in het activiteitenverslag van de vzw IRISteam.

Color Chart2. Nieuw logo

Op 1 oktober 2013 pakte het CIBG uit met een nieuw logo.

  • Het logo weerspiegelt de visie en opdrachten van het CIBG. Het staat symbool voor de CIBG-kijk op de informaticaberoepen en –diensten: gebruikersgericht en overkoepelend voor de Brusselse ICT.
  • De gestileerde personages staan symbool voor het idee dat het CIBG geen IT om de IT produceert, maar in dienst staat van mensen, besturen, ondernemingen en van de burger.
  • De baseline "IT is for you" is een woordspeling op het Engelse voornaamwoord "it" en op de afkorting "IT" die voor Information Technology staat.

Dat nieuwe logo sluit aan bij het algemene communicatiebeleid van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (citymarketing) om een coherent imago naar buiten te brengen. De grafische identiteit "be.brussels" werd in de zomer van 2012 door de Gewestregering voorgesteld.

3. Nieuwe website

Uiteraard werd de website van het CIBG aangepast aan de nieuwe visuele identiteit.

De site werd in oktober 2013 online gezet, met een nieuwe structuur en een volledig bijgewerkte inhoud. De dienstencatalogus van het CIBG fungeert voortaan als backbone voor de site.

Een andere insteek is ook de toegang op basis van doelgroep: besturen, scholen, ondernemingen, het parlement enz. De site omvat ook de bedrijfsblog en de sociale media.

De nieuwe site werd volledig intern ontwikkeld volgens de nieuwe stijlgids en de criteria van AnySurfer, een label toegekend aan websites die voor iedereen toegankelijk zijn, ook voor mensen met een (motorische, visuele, auditieve…) handicap.

Tweeter4. De sociale media

Enkele jaren terug startte het CIBG een bedrijfsblog die op vrijwillige basis door medewerkers wordt bijgehouden. Ze vertellen er over hun ervaringen met bepaalde projecten, over het gebruik van de ene of andere technologie, ze geven er hun mening over een actueel IT-onderwerp enz. Elke week wordt er minstens één nieuw artikel gepost op http://www.cibg.irisnet.be/nl/blog

De Twitter-account van het CIBG (@CIRB_CIBG) overschreed op zijn beurt de kaap van de 1.000 volgers. Het CIBG tweet niet alleen over het CIBG zelf, maar beantwoordt er ook vragen en opmerkingen van burgers of gebruikers over zijn dienstverlening.

De LinkedIn-pagina van het CIBG is meer op "corporate"-nieuws en op rekruteringen gericht. In het laatste half jaar van 2013 steeg het aantal volgers van onze pagina met 25%.

5. Dematerialisering van de procedures

In 2013 werden verschillende interne procedures van het CIBG gedematerialiseerd om minder papier te verbruiken en de procedures te rationaliseren.

  • Sinds april 2013 worden alle inkomende facturen en creditnota's van leveranciers ingescand met Virtual Invoice. Die facturen worden online goedgekeurd via een validatieplatform.
  • Kantoormateriaal wordt online besteld via een E-procurement platform.
  • De opleidingsmodule van HR Box is operationeel sinds november 2013. De medewerkers kunnen een opleiding online aanvragen. Het ontwikkelingsplan van elke medewerker omvat zo alle seminaries, opleidingen, coachings e.d. waaraan hij/zij ooit heeft deelgenomen.

Green IT6. Green IT

In 2009 startte het CIBG met acties om zijn ecologische voetafdruk te verkleinen (Green IT).

Al snel werd dat beleid bekroond met een ster van het label "Ecodynamische Onderneming" van Leefmilieu Brussel. Er werd ook een dossier met alle nieuwe initiatieven ingediend om een tweede ster te behalen.

Enkele van onze initiatieven: de afschaffing van de persoonlijke printer, het standaard afdrukken in recto/verso en in zwart/wit, de vervanging van plastic bekers door kopjes en glazen, de omschakeling naar een groenestroomleverancier, afvalsorteerbakken, de plaatsing van spaarlampen, de recyclage van verbruiksgoederen enz.

Samen met de eigenaar van het gebouw "Kunst 21" stelden we een actieplan op om werkzaamheden uit te voeren (timers op de stroommeters, vervanging van de boilers door zuinigere modellen, nieuwe verluchtingskanalen, bijkomende stalling voor fietsen…).

Balanced Scorecard7. Balanced Scorecard

Aansluitend op de opdrachten die de Brusselse Regering aan het CIBG toevertrouwt, voorzag het Centrum zich van geschikte managementtools, waaronder de Balanced Scorecard (BSC).

We gebruiken deze tool om:

  • de pijlers en doelstellingen uit te werken waarop het CIBG zijn strategie baseert;
  • de indicatoren vast te leggen om de concrete realisatie van die strategie te meten.

Voor het CIBG werden vier pijlers naar voren geschoven:

  • de regering;
  • de klanten;
  • de procedures;
  • de bedrijfscultuur en de human resources.

Elk van die pijlers omvat 4 tot 7 doelstellingen waaraan prestatie-indicatoren gekoppeld zijn.

Al die indicatoren worden samengebracht in een roadmap die visueel aangeeft of de doelstellingen al of bijna bereikt zijn.