U bent hier: Home / Nieuws / Klantennewsletters / 2014 / Focus: elektronische platformen / Het Centrum voor Maatschappelijke Documentatie en Coördinatie

Het Centrum voor Maatschappelijke Documentatie en Coördinatie

Het Centrum voor Maatschappelijke Documentatie en Coördinatie is een bicommunautaire dienst die allround welzijnsinformatie biedt uit het Brussels Gewest.

Het wordt gesubsidieerd door de « Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie » (GGC) om de burger en het terrein de toegang te vergemakkelijken tot de informatie, documentatie en expertise op maatschappelijk en op gezondheidsvlak en om beter te beantwoorden aan de specifieke uitdagingen van o.a. culturele verscheidenheid en demografische groei.

Het CMDC beschikt hiertoe over:

  • een ervaren team van 18 professionals: maatschappelijk werkers en documentalisten;
  • info over diverse sectoren w.o. kinderopvang, jeug- en bejaardenhulp, gehandicapten-, gezondheids- en thuiszorg, armoedebestrijding…
  • tweetalige online tools, de 2 zijn:
    • www.sociaalbrussel.be: deze webstek is volledig ontwikkeld door het CIBG. Het is een elektronisch platform van de 4200 Franstalige, Nederlandstalige en tweetalige organisaties die actief zijn in de Brusselse welzijns- en gezondheidssector
    • www.hospichild.be: drietalige informatieve website m.b.t. alle administratieve, economische en sociale aspecten van de hospitalisatie van een kind te Brussel

Documentatie/informatie en coördinatie zijn de twee pijlers van het CMDC.

Het CMDC is ontstaan aan het eind van de jaren 70 tijdens de woelige najaren van mei 68. De term coördinatie sloeg in die context op het idee van gemeenschappen dat vanuit de studentenrevolte was doorgesijpeld naar de andere lagen van de maatschappij.

Sinds 33 jaar verzamelt en verspreidt het CMDC essentiële informatie m.b.t. de Brusselse sociale sector. Het uitgangspunt van het CMDC was eerder sociaal getint. Vandaag is dat overigens nog steeds het geval.

Solveig Pahud “De ICT helpen het CMDC alle databases m.b.t. het sociale aanbod  te Brussel en de pertinente documentatie m.b.t. dit aanbod online te verspreiden. Vandaag staat « coördinatie » voor een dynamisch netwerk en onze bicommunautaire wens te coördineren over de taalgrenzen heen. Ik zie de rol van het Centrum hierin als een link tussen professionals uit de sociale sector, academici en politici.”


Hoe verloopt de samenwerking met het CIBG ?

WIST U DAT?
Het CMDC is afgelopen voorjaar als één van de meer dan 100 regionale mandaatgevers meegestapt in het IRISnet 2-verhaal.

De samenwerking tussen het CIBG en het CMDC in 1990 lag in een eerste fase louter op het vlak van aanlevering van hard- en software. Vandaag ligt de focus op één van de kernactiviteiten van het CIBG nl. de ontwikkeling van elektronische platformen en voor het CMDC met name op www.sociaalbrussel.be. Dit gezamenlijk project is opgestart in juli 2007 en loopt nog steeds (zie kader).

Een team van het CIBG (Rita Himpe, Jean-Paul Dzisiak en Karl Determe) heeft www.sociaalbrussel.be ontworpen en technisch ontwikkeld, zoekmotor inbegrepen. De fases analyse, ontwikkeling- en in productie waren samen goed voor 168 werkdagen. (eerste versie)

Bouwend op zijn knowhow en op de UrbIS®©-producten* heeft het CIBG ook het cartografische luik voor zijn rekening genomen. Urbis-MAP wordt gebruikt om elke organisatie in Sociaal Brussel op een kaart van het Gewest te plaatsen. De gebruiker kan er ook andere informatie bovenop leggen, bijvoorbeeld betreffende het openbaar vervoer.

Voor www.hospichild.be bleef de rol van het CIBG louter beperkt tot pure consulting m.a.w. het superviseren van de externe ontwikkelaar bij de migratie van de bestaande content naar het Joomla!-openbroncontentmanagementsysteem.

De pijlers van onze samenwerking

Solveig Pahud formuleert het als volgt: “Ik zie vier belangrijke succesfactoren binnen onze samenwerking: empathie, vakwerk op maat, kennis van onze business en de wil om samen te slagen.” Sociale info is vandaag vaak gefragmenteerd. De bestaande platformen zijn ontoereikend.

www.sociaalbrussel.be was een eerste stap naar meer “social web applicaties” over alle middelen en diensten die aanwezig zijn in het Brussels Gewest. In de toekomst leidt dit misschien tot een echt Brussels agentschap voor interactieve sociale informatie gelinkt aan een sociale portaalsite, een unieke toegangspoort zeg maar. Dit betekent nieuwsitems, in dialoog gaan met de burger, een groen nummer, online fora, blogs, op maat gemaakte info voor jongeren via sms etc...

Nieuwe versie www.sociaalbrussel.be

Binnenkort wordt de versie 3.2 van de site opgeleverd. Mervouw Pahud: “Bij elke nieuwe versie integreren we nieuwe features die ons vanop het terrein worden aangereikt, dankzij feedback van de gebruikers.”Versie 3.2 biedt de mogelijkheid om de gedetailleerde fiche van een organisatie « naar een vriend » te sturen, een betere visibiliteit, een nieuwe cartografische module, een preciezere zoekmotor en vergemakkelijkt de updates dankzij een formulier voor suggesties.

* Urbis, URBan Information System, gedeponeerd merk, is een reeks cartografische producten en alfanumerieke databases die het volledige grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest bestrijken. U vindt meer details op www.cibg.irisnet.be